BLI UTGIVEN

Tallbergs Förlag lägger stor vikt vid representation och producerar därför regnbågsmedia vilket för oss inkluderar alla regnbågens färger där vi står upp för HBTQ+, etnicitet, religion, klass, kön, och funktionsvariationer med flera. Vad vi vill är att ge alla en röst så att man redan som barn ska kunna hitta sin identitet.

Vi har samarbetat med många prisbelönta författare och även öppnat upp dörren för debuterande författare som Adiba Barney, Ulla Ullrika Björkman, Sanna Mac Donald, Lina Axelsson Kihlblom, Christina Kjellsson, Camilla Gisslow, Emil Åkerö för att nämnde en handfull. Vi har även arbetat med internationella författare som Michelle Visage och Natasha Pulley, vars bok “Urmakaren på Filigree Street” blev en internationell succé och har bland annat vunnit Betty Trask Award och var på Sunday Times bästsäljarlista stora delar av sommaren 2016

Vi letar efter kunniga och engagerade författare som vill jobba långsiktigt med sitt författarskap. När Tallbergs Förlag har antagit ett manus investerar författaren i sin utgivning och får därmed större del av vinsten.

För att bli utgiven hos oss behöver författaren ha ett bolag (enskild firma räcker) som kan göra nödvändiga investeringar och ta emot royaltyutbetalningar. Läs mer här om att starta ett företag.

VÅRT INVESTERINGSPAKET
Antagen titel ges ut i originalutgåva papper och digitalt (e-bok). Audioutgivning kan bli aktuell under förutsättning att förlaget gör bedömningen att boken har potential att fungera i detta format och då tillkommer en författarinvestering på minst 35.000 kronor.
Avtalet omfattar även danska rättigheter eftersom förlaget nu utvecklar sin verksamhet i Danmark. Målet är utgivning i Danmark i alla format.

Med avtal på plats och investeringen inbetald sätter vi ihop vårt professionella utgivningsteam för boken under ledning av vår förläggare. Vi arbetar med många av Sveriges bästa redaktörer, korrekturläsare och omslagsmakare.

Vår marknadsavdelning tar fram en individuell marknadsplan tillsammans med författaren. Detta inkluderar en aktivitetsplan som klargör vad författaren och förlaget ska göra. Vi skriver pressrelease och kontaktar utvalda mediakanaler såsom tidningar, bloggrecensenter, radio och TV. 
Marknadsavdelningen har löpande kontakt med alla större återförsäljare såsom bokhandelskedjorna, Adlibris, Bokus, Storytel, Nextory och Bookbeat. Vi säljer in alla våra titlar, planerar kampanjer och exponering i återförsäljarnas nyhetsbrev.
Vi skickar recensionsexemplar till BTJ (Bibliotekstjänst), registrerar titeln i Bokinfo och tilldelar ISBN-nummer.
Vi samarbetar med Stjärndistribution för lagerhållning av våra böcker. Från lagret skickas böcker till återförsäljare samt hem till författaren vid utköp inför egna aktiviteter som signeringar eller föreläsningar.

Vi marknadsför våra titlar på hemsidan, FacebookInstagram, våra nyhetsbrev m.m.

Royalty utbetalas varje kvartal med en månads eftersläpning. Samtidigt amorterar vi på trycklånet författaren har gett till förlaget. Fram tills dess att utgivningspaketet är återbetalt så behåller författaren 100% av nettot, därefter delas nettot 70% till författaren och 30% till förlaget. Mellan avräkningarna får författaren försäljningsrapporter varje månad. 

Pris från 75 000 kr*

* Detta är grundpriset för en originalutgivning, men i vissa fall kan ytterligare investering krävas enligt nedan. 

För manus som är mer än 120.000 ord långa har vi en tilläggsinvestering på 5.000 kr.
För böcker som är rikt illustrerade (t ex kokböcker, fackböcker, barnböcker etc) eller av andra skäl kräver extra insatser av formgivare tillkommer kostnader för detta. Det offereras i samband med avtal om utgivning.

Investeringen i trycket ingår ej i paketen. Tryckkostnaden finansieras separat av författaren.
Tryckpriset varierar beroende på antal sidor, inbindning (exempelvis inbundet, flexiband eller danskt band) och upplagans storlek. Vi trycker normalt 1000-2000 ex i förstaupplaga. Därför kan trycklånet fastställas först efter tryckupphandlingen. 

Moms (25%) tillkommer på samtliga paketpriser ovan.